Voor doven en slechthorenden
Hulpmiddelen voor Slechthorendheid
Bijna alle mensen die slechthorend zijn, maken gebruik van een hoortoestel. Dit toestel zit in of achter het oor en verbetert niet alleen je vermogen om geluiden beter te horen, maar ook om anderen beter te verstaan. Aangezien er diverse soorten slechthorendheid zijn, bestaan er ook verschillende types hoortoestellen. De kno-arts (keel-, neus- en oorarts) of de audioloog onderzoekt jouw specifieke hoorprobleem en adviseert je over het type hoortoestel dat je nodig hebt. Vervolgens ga je naar een audicien om een geschikt hoortoestel te selecteren.
Voor Kinderen
Voor kinderen verwijst de arts naar een audiologisch centrum. Hier werken specialisten die gespecialiseerd zijn in hoorproblemen en het aanpassen van hoortoestellen bij kinderen.
Aanpassing en Gewenning
Het dragen van een hoortoestel vergt gewenning. Hoewel het uw gehoor verbetert, klinkt alles anders dan bij mensen met een goed gehoor. Je eigen stem, stemmen van anderen en geluiden om je heen kunnen anders klinken. Verwacht ook niet dat je met een hoortoestel meteen iedereen perfect kunt verstaan, vooral niet in een lawaaiige omgeving. Maar één ding is zeker: met een hoortoestel hoor je beter dan zonder. De meeste mensen zijn na een tijdje wennen tevreden met hun hoortoestel.
Informatie en Uitproberen
Voordat je een hoortoestel gaat gebruiken, wil je er wellicht meer over weten of het uitproberen. Je kunt terecht bij:
- hoorwijzer.nl
- hoorinfotheek.nl: Bij de vestigingen van hoorinfotheek kun je hoorhulpmiddelen uitproberen.
- Een audicien: Deze deskundigen op het gebied van hoorhulpmiddelen zijn te vinden in alle steden.
Kosten en Vergoeding
De meeste hoorhulpmiddelen worden vergoed. Controleer de voorwaarden bij je zorgverzekeraar en of de audicien waar je het hoortoestel aanschaft een contract heeft met jouw zorgverzekeraar.
Bellen via beeld of tekst
Met de Tolkcontact-app (vroeger Signcall) kun je bellen met tekst, spraak én beeld. Zo kun je via je smartphone, tablet of computer een telefoongesprek voeren met iemand die wel kan horen. Je communiceert via beeld (gebarentaal) of tekst met een tolk. De tolk zet jouw gebaren of woorden om naar gesproken taal voor degene aan de andere kant van de verbinding.
Je kunt met de Tolkcontact-app bellen naar:
- alarmnummer 112 (gratis)
- KPN Teletolk (Per 1 oktober 2023 zijn de gesprekskosten vervallen)
- Een tolk op afstand van Tolkcontact
- vrienden en familie die de app geïnstalleerd hebben (gratis, zonder tolk)
De kosten voor de software worden meestal vergoed door de zorgverzekering. De eventuele gesprekskosten betaal je zelf.
Tolkcontact: tolk op afstand
Via Tolkcontact kun je gemakkelijk via uw smartphone, laptop of tablet een tolk inzetten. Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld bij een balie een vraag wilt stellen. Je kunt dan via beeld of tekst met de tolk communiceren. De tolk praat terug via de smartphone, zodat jouw gesprekspartner het kan horen.
Bij Tolkcontact kun je zonder afspraak gebruikmaken van een tolk op afstand. Of het nou voor werk is, voor school of studie, of voor privésituaties. Je moet wel eerst de Tolkcontact-app geïnstalleerd hebben. Kijk voor meer informatie op de website van Tolkcontact.
Daarnaast heb je tolkuren nodig om via Tolkcontact een tolk op afstand te kunnen gebruiken. Je kunt tolkuren aanvragen bij UWV. UWV vergoedt een bepaald aantal tolkuren per jaar. Hoeveel uren dat zijn, hangt onder andere af van waar je ze voor nodig hebt.
Hulpmiddelen en vergoedingen
Op de Hoorwijzer vind je informatie over de vergoeding van hoorhulpmiddelen. De Hoorwijzer heeft ook een stappenplan met uitleg over het kiezen van een geschikt hulpmiddel, mogelijke vergoedingen en het kiezen van een geschikte zorgverzekering.